Een wandeling uit de gids:

Midden-Portugal – 26 wandelingen

Torre  (11 km)

GPS: position format = UTM UPS; kaartdatum = European 1950 (ED50) (zone 29, latitude band = T)

Totale stijging: 250 m

Begin/eindpunt: torentje met kantelen op de Torre (GPS: 0617907/4464613)

Bereikbaarheid: alleen per auto

Winkel/café: Torre

Route
Met rug naar ingang torentje (1) LA naar hoogste punt skilift. Vanaf daar RD boven langs pistes tot hoogste punt laatste skilift. Loop daarna naar houten huisje aan asfaltweg. Vanaf huisje de weg recht oversteken en RD ruig gebied in. Na ongeveer 400 m (GPS:0618365/4465845 = punt W op de kaart) ziet u het eerste steenmannetjes (gestapelde stenen) en geelrode en rode markering op rotsen. Vanaf hier steeds markeringen en steenmannetjes volgen. Indien u eerste markering niet kunt vinden, RD tot rand van nabijgelegen natuurlijke amfitheater (Covão d’Ametade), de bron van de Zêzere. Dit aan uw rechterhand houden en langs rand lopen tot u  markeringstekens en steenmannetjes ziet. Deze steeds blijven volgen en langs rand blijven lopen. Na zo’n 200 m wegwijzer (GPS:0618469/4465965 = punt X op de kaart). Hier links aanhouden richting Cume. Route gaat naar lager gelegen kleine meertjes en daarna weer omhoog richting bergtop Cume (met landmeetkundig markeringspunt). Waar route bijna asfaltweg raakt (punt A op de kaart) LA gemarkeerde route verlaten en naar asfaltweg. U kunt vanaf punt A eventueel doorlopen naar  lager gelegen natuurlijk bergmeer (dit vereist enig klauterwerk; totale stijging: 220 m). Om hier te komen niet naar asfaltweg maar gemarkeerde route blijven volgen. Na ong. 500 m wegwijzer richting Lagoa do Peixão PR5 (GPS:0617464/4466925 = punt Y op de kaart). Hier RA. Volg geel/rode routemarkering en steenmannetjes tot meer (zo’n 1,5 km). Eventueel doorlopen tot punt met zicht op vallei (plek waar vroeger schapen werden gehoed). Zelfde weg terug naar punt A op de kaart. Hier RA naar asfaltweg. Hier RA en na ruim 100 m LA via landweg omlaag. Landweg loopt naar dammetje beneden (2). Vlakbij het dammetje, waar rode markeringen langs de weg duidelijk zichtbaar worden en waar de weg over de beek gaat, omdraaien en weer omhoog lopen. Vanaf hier steeds routemarkeringen volgen tot de Torre. Globaal loopt de route eerst een stukje terug over de landweg. Na zo’n 200 m RA landweg verlaten (GPS:0617057/4466017 = punt Z op de kaart). Daarna over een pas naar stuwmeer. Hier over dammetje en langs oever tot einde van het meer. Daarna via beekdal RD verder omhoog. Na 200 m LA naar top. Vanaf deze top ziet u de Torre (radarbollen). Loop hierheen.

Kijkpunten
1. De Torre, het hoogste punt van continentaal Portugal, is van ver te zien door twee enorme bollen, overblijfselen van wat ooit een NAVO-radarstation was. Op de top staat een landmeetkundig markeringspunt, gebouwd in 1802 in opdracht van regent en latere koning João VI. Door dit metershoge bouwwerk werd de magische grens van 2000 m bereikt. Inmiddels is het oorspronkelijke markeringspunt gedeeltelijk vervangen door een modernere versie.

2. Vanaf hier ziet u Covão do Meio, een van de vele gletsjerdalen in de Serra da Estrela, ontstaan tijdens de laatste ijstijden (100.000 – 10.000 jaar geleden). De stuwdam is in de jaren vijftig aangelegd.