Een wandeling uit de gids:

Algarve – 28 wandelingen

Bij Ponta da Piedada – Agave americana

Luz – Ponta da Piedade – Luz (13 km)

Totale stijging: 270 m
Begin-/eindpunt: kerk in Luz (GPS:0523966/4104408)
Bereikbaarheid: per bus vanuit Lagos
Winkel/café: Luz, Porto de Mós, Ponta da Piedade

NB Loop niet op overhellende klifranden. Kans op instorting. Ook hier en daar gaten in de klif.

Route    Met rug naar ingang kerk (1) RD naar weg lopen. Hier LA en met weg mee naar links. Daarna via promenade met palmbomen naar strand lopen. RD over strand tot aan de laatste weg die bij het strand uitkomt vóór de klif (GPS: 0524435/4104570 = punt Y op de kaart). Verlaat via deze weg het strand. Steeds RD omhoog. Na 400 m waar weg eindigt bij hek van woning,  RA landweg (GPS:0524727/4104850 = punt Z op de kaart). Vanaf hier RD en steil omhoog klif op naar geodetisch punt (obelisk): Atalaia. Hier RA. Volg vanaf hier landweg langs klifrand (2) tot strand bij Porto de Mós (ong.3 km). Hier houdt landweg op. Over parkeerplaats RD en via asfaltweg omhoog. Eerste straat RA (Caminho Velho). Daarna eerste LA (Rua das Urzes). Doorlopen tot Travessa das Urzes (eerste afslag aan linkerhand). Hier tegenover RA ‘trappetje’ op en straat inlopen (Travessa do Canavial). Steeds RD tot T-splitsing. Hier LA. Aan eind RD pad in. Even later splitsing. Hier links aanhouden en langs muur (aan linkerhand) blijven lopen. Even later T-splitsing. Hier RA. Vanaf hier via paadjes langs klifrand met oceaan aan rechterhand naar vuurtoren bij Ponta da Piedade (3) (na ruim 1 km). Vanaf hier zelfde weg terug.

1. Nossa Senhora da Luz. In de 16e eeuw gebouwd, in 1941 verwoest door een cycloon en later gerenoveerd. Tegenover de kerk staat het oude 16e-eeuwse fort van Luz, nu een restaurant.

2. Het donkere gesteente waar u bovenlangs loopt (Rocha Negra) bestaat uit lava. Zo’n 150 mln, jaar geleden was in de Algarve veel vulkanische activiteit.

3. De kuststrook vanaf Ponta da Piedade tot bij Albufeira bestaat uit zacht gesteente dat gemakkelijk erodeert onder invloed van water en wind. Het gesteente is relatief jong (20 – 5 miljoen jaar) en bestaat vooral uit grofkorrelig kalksteen (calcareniet en siltsteen).