Een wandeling uit de gids:

Hart van Portugal – 25 wandelingen

Lissabon – Cacilhas – Almada – Cristo Rei (6 km)

Hoogteverschil: 110 m

Beginpunt: Praça dos Restauradores in Lissabon (blauwe metrolijn: linha azul)

Eindpunt: Christusbeeld (Cristo Rei). Vanaf hier bus naar pont in Cacilhas

Route
Vanaf monument, met Teatro Eden aan linkerhand, RD richting brede laan (Avenida da Liberdade). Eerste straat LA (Calçada da Gloria). Hier met tram (Elevador da Glória) omhoog (1). Bij eindpunt trapje op en RD Travessa da Boa Hora in. Eerste straat LA Rua do Diario de Noticias tot T-splitsing. Hier LA en direct weer RA tot plein (Praça Luis de Camões). Hier RA. Derde straat LA (Rua da Bica de Duarte Belo) en met kabeltram (Ascensor da Bica) (1) omlaag. Bij eindpunt brede straat (Rua de São Paulo) LA. Bij pleintje (Praça de São Paulo) RA. Loop tot achterkant marktgebouw. Ga hier doorheen tot voorkant aan Avenida 24 de Julho. Oversteken en LA naar station. Loop door station naar havengebouw. Neem daar pont naar Cacilhas. Na verlaten pont (punt A op de kaart) direct RA naar kade (2). Hier staat bord met advies kade niet te gebruiken (vallend gesteente van gevels). Hoewel dit advies massaal wordt genegeerd is er de volgende alternatieve route van punt A naar B op de kaart. Met rug naar pont RD. Hierna 2e straat RA (Rua Cândido dos Reis). Na 250 m splitsing. Hier rechts aanhouden omhoog via Rua Elias Garcia. Na ruim 300 m weer splitsing. Hier rechts aanhouden (vervolg Rua Elias Garcia). Na 100 m RA Travessa do Castelo. Even later LA (Rua Rodrigues de Freitas). Na 150 m kruising. Hier RD Largo 1 de Maio. Bij T-splitsing LA omlaag en direct RA Rua do Registo Civil. Trap af en RD omlaag langs muur tot pleintje (Largo da Boca do Vento) (punt B op de kaart). Vanaf hier RD omhoog via Calçada da Cerca. De route langs de kade (1,3 km) voert u over het terras van restaurant Ponte Final, langs een lift, fontein (3) en een museum (Museu Municipal). Even voorbij dit museum splitsing. Voor u is een poortje met opschrift CPP. Hier scherp LA en steil omhoog via asfaltweggetje tot Largo da Boca do Vento (punt B op de kaart). Hier eerste straat RA omhoog (Calçada da Cerca). Dan weer eerste straat RA (Rua da Cerca). Aan uw rechterhand ingang Casa da Cerca (4). Neem eerste weg rechts (Rua Duarte Ferreira). Volg deze weg tot kruising. Daar RA en langs school (Escola de Conde Ferreira) omhoog naar kerk. Loop langs kerk via Campo de São Paulo. Bij splitsing min of meer RD en langs poort de Rua de Francisco Foreira in. Bij T-splitsing RA en verder via Rua de Fernão Lourenço. Even voorbij punt waar witte muur eindigt en flat begint RA en via trap onder flat door. Direct weer LA en even later RA omhoog. Bij brede asfaltweg RA verder omhoog naar Cristo Rei (5). Bij ingang vertrekt bus naar pont. Indien u terug wil lopen kunt u bij Largo da Boca do Vento lift naar beneden nemen of via trap steil afdalen naar restaurant Ponte Final. Hier RA en langs kade naar pont.

Kijkpunten:
1. De kabeltrammetjes Elevador da Glória (1885) en Ascensor da Bica (1892; huidige cabine jaren 30) werden vroeger voortbewogen door waterkracht. De dalende cabine gevuld met water, trok de stijgende cabine omhoog. Beneden werd de watertank geleegd en die van de boven aangekomen cabine gevuld. Al snel ging men over stoommachines en vanaf 1914 op elektriciteit.
2. Tot in de jaren 50 lag hier een vloot van kabeljauwvissers, die visten bij Newfoundland.
3. Na zo’n 800 meter passeert u de monumentale fontein waar vroeger waterverkopers uit Cacilhas met ezels water haalden.
4. Expositieruimte voor hedendaagse kunst. Vanaf de botanische tuin fraai uitzicht over Taag.
5. Vanaf hier mooi zicht op Ponte 25 de Abril. De brug, in 1966 ingehuldigd en vernoemd naar dictator Salazar, kreeg na de anjerrevolutie van april 1974 zijn huidige naam. De brug, ontworpen door Amerikaans ingenieurs, is ruim 2 km lang en 70 m hoog zodat zeeschepen er onderdoor kunnen.