Een wandeling in het natuurpark Peneda-Gerês                                Home

Uit:
Noord-Portugal - 25 wandelingen door Porto, Minho, Alto Douro, Trás-os-Montes en Beira

Branda de Travanca - Branda de Cobernos - Branda de Travanca (10 km)

Hoogteverschil: 310 m
Begin-/eindpunt
: Camping  (Parque de Campismo da Travanca) bij Branda de Travanca
Bereikbaarheid: bus van Arcos de Valdevez naar Soajo (weinig frequent). Uitstappen bij Mezio (bezoekerscentrum natuurpark). Vanaf hier 2 km omhoog naar camping. Per auto: vanuit Arcos de Valdevez richting Gavieira/Soajo. Na ong. 12 km bij Mezio LA en 2 km omhoog naar camping. Voor overzichtskaart, klik hier
Winkel/café: camping (1 juni t/m 15 september)

Route Met rug naar ingang camping, RA langs hek omhoog. Na ong. 50 m ligt vlak achter hek granieten gebouw. Hier LA pad. Dit pad loopt eerst vlak maar kort daarna steil omhoog. Na ruim 1 km. passeert u Currais Velhos (1). Loop verder omhoog tot muur (punt A op de kaart). Door opening in muur en direct daarna schuin naar links. Geen duidelijk pad. Omhoog tot u in de verte een symmetrische bergtop ziet. Loop in deze richting. Na enige tijd loopt pad door dalletje en over beek. RD naar nederzetting van iglo-achtige hutten (Branda de Cobernos). Daarna terug naar punt A op de kaart. Met rug naar opening in muur schuin naar rechts over bergrug. Volg waaier van koeienpaden rechts van dal (dus niet het dal in). Paadjes buigen langzaam naar rechts. Na enige tijd ligt voor u een kleine bergkam met aan beide kanten rotsige bulten. Deze aan linkerhand houden. Kort daarna ligt voor u een gebouwtje. Dit passeren en aan rechterhand houden. Omlaag naar beek. Deze oversteken en recht omhoog naar bergtop. Daarna verder omhoog naar volgende bergtop. Daarna in oostelijke richting zover als u wilt. Recht voor u ligt het dal van de rivier de Adrão. Rechts in de diepte het dal van de Lima. Zelfde weg terug.

1. Nederzetting van iglo-achtige hutten van veehouders. Op meerdere plaatsen in de Serra da Peneda liggen dergelijke nederzettingen, zowel op de hoogvlakte als verscholen in de bossen. Zij waren eigendom van veehouders uit Cabana Maior of Soajo. 's Zomers werd de hele kudde van deze dorpen hierheen gebracht. De koeien gaan nu zonder herder naar de hoogvlakte.